Villkor och föreskrifter

Sommarlökar/knölar och barrotat levereras med början av mars i den ordning beställningarna kommer in, och fram till mitten av maj.

Höstlökar levereras i början av september och i den ordning de kommer in, fram till mitten av november.

Övriga varor levereras inom 5 - 10 arbetsdagar.

Vid samtidig beställning från andra kategorier kan leveransdatumet påverkas. Har du speciella önskemål om leveranstid så ange det vid beställning.

Endast 59 kronor tillkommer för porto och packning oavsett hur mycket du beställer. Du får SMS eller brevavisering när ditt paket kan hämtas hos ditt lokala postombud. Detta erbjudande gäller bara i Sverige. Alla priser är angivna i svenska kronor och inklusive 25% moms.

grontoblandat.se (Grönt & Blandat i Sverige AB) är certifierad av Trygg e-handel. Det innebär att du kan känna dig trygg & säker när du handlar av oss. Trygg e-handels uppgift är att skydda dig som konsument och endast stabila och seriösa e-butiker kan bli certifierade. För att läsa mer om Trygg E-handel och dina rättigheter som konsument kan du besöka www.tryggehandel.se. Odla.nu:s certifikat hittar du på https://www.tryggehandel.se/butik/559


Så här fungerar det att handla på Grönt & Blandat

På grontoblandat.se kan du köpa allt från blomsterlök, knölar och barrotade perenner till egendesignade växtstöd samt trädgårdsdekorationer.  De olika produkterna säljs i olika erbjudanden efter säsong. De olika erbjudandena har olika leveranstider, packmetoder och packställen för att du som kund alltid ska få växter av högsta kvalitet. För du ska få leverans vid lämplig tidpunkt och hög kvalitet på det du beställt är alla produkter uppdelade i olika erbjudanden. Du kan beställa ur olika erbjudanden samtidigt men får då vara beredd på att leveranstiden styrs av det erbjudande som har den senaste leveranstiden. Om du har speciella önskemål gällande leverans så skriv det i meddelanderutan.

När levereras det jag beställt?
Perenna rötter levereras barrotade och är kyllagrade fram till leverans. De levereras från slutet av mars till slutet av maj i den ordning beställningarna kommer in.

Leverans
Produkterna du ser i våra erbjudanden finns i lager och kan levereras. Din beställning levereras som brev eller paket till den adress du anger. Var noggrann med att ange korrekt mobilnummer för att få sms-avisering av ditt paket. Leveranser sker löpande och framgår i det aktuella erbjudandet från Grönt & Blandat.
Vid vissa erbjudanden, t ex höstlökar, kan dessa beställas redan i augusti men det framgår tydligt i webbutik att leverans sker först med början i september.
Du har rätt att häva köpet vid eventuell leveransförsening och tar då kontakt med oss med hjälp av uppgifterna du hittar längst ner på denna sida.

Fraktkostnad
Frakt tillkommer enligt nedan men inga ytterligare kostnader.

Lökar & Knölar 59 kr
Barrotade Perenner 59 kr
Trädgårdsdekorationer 59 kr.

Specialdesignade växtstöd levereras efter överenskommelse. Fraktkostnad tillkommer beroende på vikt och storlek. Alternativt hämta varan själv på Värmdö.

Vid beställning ur flera erbjudanden samtidigt blir det bara en fraktavgift om produkterna kan samlevereras.

Mervärdesskatt (Moms)
Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms.

Betalningsvillkor
Vi erbjuder kortbetalning. Väljer man inte det alternativet så medföljer en faktura som ska betalas inom 20 dagar. Vi förbehåller oss rätten att göra sedvanlig kreditprövning med kännedomskopia.

Försenad/Utebliven betalning
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 60 kronor. Kostnader för eventuella inkassoåtgärder debiteras enligt gällande lag.

Personuppgifter
Vi är ansvariga för de personuppgifter du lämnar till oss. Dina lämnade uppgifter (namn, adress, tel osv.) lagras digitalt tillsammans med ditt kundnummer, som du får vid första köptillfället, för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål. Vi kommer ej att sälja eller överlåta dina uppgifter till tredje part. Om du önskar ändring av uppgifterna eller radering ur registret, ber vi dig kontakta oss. Du har som kund rätt att begära ut uppgifter om dig som vi har lagrade i vårt system. Du har även rätt att begära att vi ändrar dina uppgifter eller raderar dessa.
Beställningar av personer under 18 år kräver målsmans tillstånd.

Transportskador
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du inom skälig tid (så fort som möjligt) anmäla detta till utlämningsstället. Om de ej åtager sig skadeansvaret, skall du kontakta oss. Vi garanterar att varan är felfri vid avlämnande till transportören.

Reklamationer
Vid felaktig leverans (fel antal, fel vara, skadad vara) kontakta oss inom skälig tid så vi kan rätta till felet. Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först. Kontakta oss per telefon eller e-post med hjälp av uppgifterna du hittar längst ner på denna sida. Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade/skadade varor, enligt leverantörens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Vid eventuell tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras beslut. Tänk på att levande växter måste hämtas ut hos ombud och tas omhand omgående för att hålla samma goda kvalité som när de packades ner och skickades.

Ångerrätt/Öppet köp i 14 dagar
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, detta gäller dock ej gröna växter, lökar, rotknölar och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Kontakta oss per telefon eller e-post med hjälp av uppgifterna du hittar längst ner på denna sida om du vill utnyttja din ångerrätt. Vid hävt köp kommer återbetalning att ske inom 30 dagar.

Ej uthämtade försändelser
Beställningar med växter som inte hämtas ut debiteras fullt ut eftersom de inte klarar denna hantering. Övriga ej uthämtade försändelser debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering.

Garanti
Grönt & Blandat garanterar att varorna håller högsta kvalitet vid leverans. Grönt & Blandat ansvarar inte för den vidare odlingen.

Alla beställningar levereras enligt ovanstående försäljnings- och leveransvillkor, vilka betraktas i och med av kunden lämnad beställning, i alla avseenden godkända.

Vi reserverar oss för text- och bildfel. Eftertryck, kopiering mm. av internetbutikens text och bilder förbjudes.
Frågor om köp eller beställningar besvaras via e-post eller telefon enligt nedan. E-post besvaras vanligen samma dag eller senast nästkommande vardag.

E-post: info@grontoblandat.se
Telefon: 0734-177 333, Måndag-fredag 09.00 - 13.00
Postadress: Grönt & Blandat i Sverige AB Box xxxxx, Värmdö
Besöksadress: Passvägen 6, 139 54 Värmdö

Bankgiro xxxx-xxxx
Org.nr. xxxxxx-xxxx